Sidkarta

Till och med en van bilförare behöver karta då och då. Den här kartan kan vara till hjälp om du behöver komma till en speciell underkatalog. håll till godo!

Andra länder
Belgien
Danmark
England
Finland
Frankrike
Holland
Irland
Italien
Norge
Polen
Spanien
USA
Bil, båt och motor
Båtar
Bilar
Biluthyrning
Buss
Husbilar
Lastbilar
Motorcyklar och mopeder
Övrigt
Reservdelar
Snöskotrar
Ekonomi och juridik
Banker och finansiella tjänster
Försäkringar
Handel
Juridik
Konsulter och rådgivning
Övrigt
Hotell, resor och turism
Flygbolag
Hotell
Kryssning
Logo och arrangörer
Övrigt
Tåg
Vandrarhem
Hus och hem
Bygg företag
Byggvaror
Energi
Hanverkare och service
Hemelektronik
Inredning möbler
Inredning textil
Övrigt
Tapeter och färg
Tillverkare och grossister
Trädgård
Vägg och tak
IT och media
Dator
Media
Övrigt
Reklam
Telekommunikation
Trycksaker
Jobb och utbilding
Arbetsgivare
Arbetsmiljö
Fackligt
Läromedel och utbildning
Övrigt
Rekrytering och personal
Näringsliv och samhälle
Ambassader
Företagsservice
Myndigheter och förvaltningar
Organisationer och föreningar
Övrigt
Tolka och översättare
Restauranger, nöje och kultur
Festarrangemang
Konst
Musik
Nöje och underhållning
Övrigt
Restauranger och caféer
Teater och museer
Shopping och butiker
Barn och baby
Böcker, film och musik
Hemelektronik
Kläder och accessoarer
Leksaker och hobby
Mat och dryck
Övrigt
Presenter och blommor
Skönhet och hälsa
Sport och fritid
Djur och tillbehör
Föreningar
Friluftsliv
Hobby
Inomhusaktiviteter
Motorsport
Övrigt
Utrustning
Tillverkare och grossister
Sport och fritid

Motorcykelns historia

"Vem uppfann den första motorcykeln?" I sig en enkel fråga, men svaret är en aning komplicerat. Motorcykeln har sitt ursprung ur säkerhetscykeln, en cykel med lika stort framhjul som bakhjul, och med pedalmekanism för att driva bakhjulet med. Dessa cyklar var i sin tur utvecklingar från höghjulingarna. Höghjulingarna var i sin tur utvecklade ur en tidig typ av sparkcyklar utan pedaler och som drevs framåt genom att föraren sparkade sig framåt med fötterna mot marken. Dessa dök upp runt 1800, och använde järnbeslagna vagnshjul i trä och kallades för "benkrossare", dels för deras något skakiga komfort, och för deras tendens att kasta av sina förare.

Gottlieb Daimler (som senare slog sig ihop med Karl Benz och startade Daimler-Benz förtaget) är den som krediteras för att ha byggt den första motorcykeln "Einspur" redan 1885, ett hjul framför det andra, dock hade den mindre fjäderupphängda stödhjul på var sin sida. Den var till största del konstruerad av trä, med samma typ an järnbeslagna vagnshjul av trä som de gamla "benkrossarna".